Az egészség négy betűje

Mindig jó, ha tájékozottak vagyunk az étrend-kiegészítőkkel kapcsolatban. Különösen egy olyan történelmi időszakban, amikor egyre több a “csodanövény”. Ma azonban egy olyan növényről szeretnénk beszélni, amelynek számos előnye van, és amely kiegészítőként nagyon hasznos lehet: a maca.

A maca gyökér az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált, és egyre inkább jelen van a táplálékkiegészítőkben. De mi is ez a növény? Honnan származik? Mire használják? Lássuk, sikerül-e megválaszolni ezeket a kérdéseket, és tisztázzuk, miért számít a jelenlegi legjobb szuperélelmiszerek közé.

A maca növény, tudományos nevén Lepidium meyenii vagy közismertebb nevén perui ginzeng, egy Peruban őshonos növény. Elsősorban hegyvidéki területeken nő, pontosabban főként az Andokban termesztik. Néhány gazdálkodó azonban a nagy kereslet miatt Brazíliában, Bolíviában és Kínában is elkezdte ültetni.

A maca növény

A maca növény, tudományos nevén Lepidium meyenii vagy közismertebb nevén perui ginzeng, egy Peruban őshonos növény. Elsősorban hegyvidéki területeken nő, pontosabban főként az Andokban termesztik. Néhány gazdálkodó azonban a nagy kereslet miatt Brazíliában, Bolíviában és Kínában is elkezdte ültetni.

Így a brokkoli, a karfiol, a káposzta és a kelkáposzta családjába tartozó keresztesvirágú zöldség – de ehető része csak a gyökérre korlátozódik. Amellett, hogy a maca jól ismert élelmiszer és étrend-kiegészítő, a gyógyászatban is évszázadok óta használják a termékenység növelésére, az energia javítására és a hangulat stabilizálására. A maca gyökere némileg hasonlít a répára, általában nagyobb, mint a retek. A lilásvörös, sárgásfehér vagy akár fekete fajtáknak zöld nyúlványai nőnek felfelé. Bár a gyökér illata a karamellára emlékeztet, az íze egészen más, ezért ne hagyja magát megtéveszteni.

A peruiak úgy fogyasztják ezt a gyökeret, hogy tűzön sütik vagy főzés előtt többször megfőzik. A legelterjedtebb fogyasztási mód azonban a por alakban történő fogyasztás.

A keresztesvirágú zöldségekből származó más gyökerekhez hasonlóan a maca is alacsony zsírtartalmú és sok rostot tartalmaz. Emellett kiváló növényi fehérje- és alapvető vitamin- és ásványianyag-ellátottságot biztosít, mint például kalcium, kálium, réz, vas, B-vitaminok és C-vitamin.

A maca tápértékei

A keresztesvirágú zöldségekből származó más gyökerekhez hasonlóan a maca is alacsony zsírtartalmú és sok rostot tartalmaz. Emellett kiváló növényi fehérje- és alapvető vitamin- és ásványianyag-ellátottságot biztosít, mint például kalcium, kálium, réz, vas, B-vitaminok és C-vitamin.

Ami az ajánlott beviteli dózisokat illeti, ha már megvásárolta a Vegamega maca por csomagját, látni fogja, hogy ezek nagyon alacsonyak. Ez azért van, mert az összes felsorolt tápanyag apró mennyiségben van jelen a gyökérben.

A Maca előnyei

A maca gyökér népszerűségének növekedése főként állítólagos egészségügyi előnyeinek köszönhető. Ezek közül néhány a fokozott energia, a megnövekedett termékenység és libidó, a bőr és a csontok védelme, valamint a memória javítása.

A maca gyökér népszerűségének növekedése főként állítólagos egészségügyi előnyeinek köszönhető. Ezek közül néhány a fokozott energia, a megnövekedett termékenység és libidó, a bőr és a csontok védelme, valamint a memória javítása.

Kísérleti vizsgálatok igazolták ezen előnyök némelyikét.

Ami a libidó és a termékenység növekedését illeti, az anyag rendszeres felhasználóinak mintáján végzett vizsgálatok garantálják a libidó növekedését 5-ből 3 arányban. Sőt, ennek a vizsgálatnak köszönhetően a libidó javulását lehetett felfedezni ezen felhasználók körében, még a menopauza utáni, antidepresszánsokat szedő nőknél is. Hasznos volt tehát egy olyan állapot kezelésére, amelyet a gyógyszeres terápiák is súlyosbítottak. A termékenységgel kapcsolatban nincsenek megerősített tanulmányok. Egy tanulmány azonban megerősíti a férfiak merevedési zavarainak javulását, de csak enyhe formákban. 

A hangulatjavító Maca-t széles körben tanulmányozták. Ezek a hatások különösen a depressziós állapotokat okozó szexuális zavaroknál, valamint a felnőttkori és időskori hangulati ingadozásoknál jelentkeznek. A maca néhány hatása közé tartozik a szív- és érrendszer stabilizálására, az izomrendszer ellazítására és a nyirokrendszer egyensúlyának fenntartására való képessége. 

A maca egyik sajátossága, hogy segíthet az energiavákuum-szindrómán, a stresszes munkahelyeken gyakori pszichofizikai energiahiányos állapoton. Ennek az energetizáló tulajdonságának köszönhetően gyakran használják a sportolók (nem versenyszinten), hogy fárasztó időszakokban szembenézzenek az edzéssel és növeljék az ellenállóképességet. 

Azok, akik hosszú ideig szedtek macát, azt állítják, hogy a bőr hidratáltsága és a haj erőssége is javult, de nincsenek tanulmányok, amelyek alátámasztanák ezeket az állításokat. 

Ugyanabból a kategóriából származó cikkek: