Gladiátor 2: Ha Orbán Viktor csak egy filmet néz meg idén a hatalomgyárról, ez legyen az

Ha egy hollywoodi sikerfilmet rögtön folytatnak, abban nincs semmi különös, az csak a normális üzletmenet része. Ha negyed századot késik a folytatás, máris érdekesebb a helyzet. Ez már egy másik korszak, úgy a filmes divatok, mind a politikai és a társadalmi körülmények szempontjából. Ha a Gladiátor 2 ugyanúgy nézne ki és ugyanazt mondaná a világról, mint az előzménye, idegennek, bumfordinak tűnne a mai mozikínálatban. Mit talált ki a régebbi és az új film rendezője, az idős mester, Ridley Scott, hogy újra elevenné tegye ezt a római császárkor néhány valós eseményéből és alakjából kiinduló, de egyébként teljesen légből kapott mesét?

A történelmi filmek elsősorban mindig a jelenről szólnak, a jelen problémáit, közérzetét kommentálják akkor is, ha ezer évet repítenek vissza az időben. Az aktualizálás kényszere az új Gladiátorban erősebb, mint az eredetiben, amely bizonyos szempontból inkább időtlenségével tüntetett.

Lehetne érvelni amellett, hogy Ridley Scott alapozta meg a kétezres évek hollywoodi filmjének kinézetét a Gladiátor és a rákövetkező évben bemutatott A sólyom végveszélyben képi világával: a sárgásbarnára szűrőzött snittekkel, az akciójelenetek gyorsmontázsával, a nagyon közel hozott közelképekkel. Az újszerű vizuális stílust leszámítva – amely Ridley Scottnál különben is konzervatívabb maradt, mint öccsénél, Tonynál – viszont a Gladiátor melodrámai hőstörténete fél évszázaddal korábban, a klasszikus Hollywoodban is elkészülhetett volna.

UIP-Duna Film

A főhős a Gladiátor 2-ben is régi vágású figura. Rendíthetetlenül nemes lélek, aki ugyanúgy, mint Maximus az előzményben, meggyilkolt szerelméért, tágabb értelemben

Cikk forrása

Ugyanabból a kategóriából származó cikkek:

    Nincs